Monday, December 18, 2017
   
Text Size

As-Sultan Muhammad Al-Fatih the Second: The One who Opened Constantinople 835-886H

السلطان مُحَمَّدٌ الفَاتِحُ الثاني: فاتح القسطنطينية

As-Sultan Muhammad Al-Fatih the Second: The One who Opened Constantinople

(835-886H)

 

 

    الحمد لله والصلاة والسلام على أشرف المرسلين محمد وعلى ءاله وصحبه الطيبين الطاهرين. 

 

    أمَّا بعد قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَل: ﴿وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ العنكبوت / 69.

 

وَقَالَ رَسولُ اللهِ صَلى اللهُ عليه وسلم: "لَتُفْتَحَنَّ القسطنطينية وَلَنِعْمَ الأَميرِ أميرَهَا وَنِعْمَ الجَيشُ ذَلِكَ الجَيش" رواهُ الإمامُ أحمدُ في مُسنَدِهَ والحَاكِمِ في المستَدرَكِ بسند صحيح.

 

    وإِنَّ جميع ما يخبر به رسول اللهِ صلى اللهُ عليه وسلم عن اللهِ تعالى هو حق وصدق سواء كان من أخبار من قبله من الأمم والأنبياء وبدء الخلق أو مِمَّا أخبَرَ بِهِ عَمَّا يَحْدُثُ في المستقبل في هذه الدنيا وفي الآخِرَةِ أَو مِنَ التَحليلِ والتَحريمِ لبعضِ أفعال وأقوال العباد.

ومِمَّا أخبَرَ رسولُ اللهِ صلى اللهُ عليه وسلم عن حصوله في هذه الدنيا فتح القسطنطينية وقد مدح الجيش الإسلامي الفاتح وقائده وهو السلطان محمد الثاني.   

 

Praise be to Allah, the Lord of the worlds, to Him belong the endowments and proper commendations. May Allah increase the honor and raise the rank of our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam and his kind Al and Companions and protect his nation from what he fears for it.

 

Imam Ahmad in his Musnad and al-Hakim in al-Mustadrak related that the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said: “Constantinople shall be opened, and praised is the army and its leader who shall open it.”

 

The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam is truthful in everything he told about and conveyed from Allah. Whether it was about: The past nations, prophets, beginning of the creations, or about what will happen in the future, in this life, and in the hereafter, or about deeming lawful or unlawful some of the creations’ sayings, actions, or beliefs. Among the future things that the Messenger of Allah told about is opening Constantinople and he praised the conquering army and its leader, who was as-Sultan Muhammad the Second.

 

السلطان محمد الثاني:

 

    ولد السلطان محمد خان الثاني ابن السلطان مراد الثاني سنة 835 ﻫ وقد جلس على سرير الملك بعد وفاة أبيه بعهد منه إليه سنة 855 ﻫ وعمره تسع عشرة سنة وخمسة أشهر وكان سلطانًا جليلاً من أعظم الملوك جهادًا وأقواهم إقدامًا وأكثرهم توكلاً على اللهِ واعتمادًا. 

 

As-Sultan Muhammad the Second was born in the Hijri year 835, his father, entrusted that his son would become the sultan upon his death. This transition took place, in Hijri year 855; he was declared the new Sultan, at the age of 19 and 5 months.

He was a pious, noble, and among the most courageous kings in Jihad (Fighting for the sake of Allah), and the most one among them in relying on Allah.

 

    لَمَّا صَارَ هَذا المُجاهِدُ سلطانًا خرج إلى قتال صاحب "قرمان" فخاف منه وصالحه. ولم يكن بآسيا الصغرى ما هو خارج عن دائرة سلطانه إلا جزءًا قليلاً من بلاد قرمان ومدينة "سينوب" ومملكة "طرابزون" الرومية فأصبحت مملكة الروم الشرقية قاصرة على مدينة القسطنطينية وضواحيها.

            

As soon as this mujahid became the sultan, he set an army and set forth to fight the King of “Qarman” who got scared of him and made peace with him. All of “Smaller Asia” (The areas which were under the control of the Romans in the East) was under his control except a part of “Qarman” and the city of “Saynub” and the Roman Kingdom of “Trabzun”. The Roman Kingdom in the East was limited only to Constantinople and its suburbs.

 

    وأخذ السلطان محمدٍ يستعد لتتميم ما بقي ولم يَكُنْ لَهُ هَمٌّ إلا فَتْحُ المدينةِ العظمى "قسطنطينية" تنفيذًا لإخبار الرسول صلى اللهُ عليه وسلم وحبًا بنشر هذا الدِّينِ العظيم، وكانت من أعظم البلدان وأمنعها أحَاطَ البَحْرُ بها من كُلِ صَوبٍ إلا الطرف الغربي وهو مُحَصَنٌ بثلاثةِ أسوارٍ. وأظهَرَ السلطَانُ محمد أولاً المسالمة مع الملك صاحب القسطنطينية وذلك سنة ثمانمائة وستة وخمسين فطلب من طرف بلاده أرضًا مقدار جلد ثور فاستقله وقال: ما يفعل به أعطوه ما طلب. فأرسل جماعةً من البنائين فاختاروا الخليج الداخل من بحر "نطيش" وهو البحر الأسود فَقدّوا جلد الثور قَدًّا رقيقًا وبسطوهُ على وجهِ الأرضِ على أضيقِ مَحَلٍ من فَمِ الخليج فبنوا سورًا منيعًا شامخًا، وركب فيه المدافع وكان اسمها "أوربان" كانت تقذف بكرات من حجر زنة كل وَاحِدٍ منها إثنا عشر قنطارًا إلى مسافة ميل، وبنى في مقابلة ذاك الحصن حصنًا ءاخر وشحنهما بالآلات النارية حتى ضبط فم الخليج فلم يقدر أن يسلكه بعده مركب من  مراكب البحر الأسود إلى القسطنطينية وإلى بحر الروم، ثُمَّ ثَنى عزمه إلى مدينة "أدرنة" وأمر بسبك المدافع الكبار والمكاحل.    

 

Sultan Muhammad set his goal to complete the unfinished job, his main priority and concern was the great city of Constantinople. He was hoping to be the leader whom the Prophet praised, and out of love to spread the True Religion. It was among the great countries and the most fortified. It was surrounded by the sea from all sides except the Western side which was fortified with three fences.  

 

The sultan showed some peaceful signs towards the king of Constantinople in the year 856 and asked him for a piece of land from the side of his country the size of an ox skin. The king said: “Give it to him, what is he going to do with it ?”.

As-Sultan Muhammad then sent a group of construction workers, who chose the bay coming from the sea of “Natish”, which was the Black Sea. So they spread the ox skin smoothly on the ground on the narrowest spot of the bay’s mouth. There, they built a highly fortified fence, and installed canons which used to be called “Awrban”. Those canons were capable of firing rocky balls, each one would weigh 12 Quintals “Qintars” up to a distance of one mile. Another fort was built on the opposite side which was armed with weapons too. So, the bay’s mouth became under their control, boats which used to sail from the Black Sea to Constantinople and to the Sea of the Romans were not able to do that anymore. Then he headed for the city of “Adrnah” and ordered his army to set the big canons there.

 

الفتح العظيم:

 

    وبعد أن تكاملت الأسباب والاحتياجات البرية والبحرية نهض السلطان المجاهد بهمة وحزم وعزم في أوائل شهر جمادى الأولى سنة ثمانمائة وسبعة وخمسين بعسكر كثيف وجيش كبير متوكلاً على الله تعالى متوسلاً بسيد البَرية.  

 

When the land and sea preparedness were completed, the mujahid sultan set forth with a huge army relying on Allah and seeking blessings by the virtue of Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam; that was in the beginning of the month of Jumadah al-`Ula in the year 875.

 

    وانطلق الجيش إلى جهة القسطنطينية وخيّمَ عليها ونازلها من طرف الشمال وكان عنده أربعمائة مركب قد أنشأها هو وأبوه رحمه الله فأرساها عند الحصن الذي أنشأه وأمر بالمراكب فسحبت إلى البر وقد جعلت تحتها دواليب تجري كالعجلة في البر والبحر، وشحنها بالرجال وساروا في البر مع موافقة ريحٍ شديدة حتى انصبوا إلى الخليج الواقع من طرف "غلطة" فامتلأ الخليج من الأغربة [السفن الصغيرة]، وقربوا بعضها من بعض وربطوها بالسلاسل فصارت جسرًا ممدودًا ومعبرًا للمسلمين وأهل البلد ءامنون من هذه الجهة فلم يحصنوها وإنما كان خوفهم من جهة البحر فحصنوها وغفلوا عن هذه الجهة لأمر أراده اللهُ وَقَدَّرَهُ.

 

    وَشَرَعَ المُسلِمونَ في الحِصارِ مِنَ البَرِ والبَحرِ مُدةَ واحد وخمسين يومًا حتى أعيى المُسلِمونَ أمرَهَا، وَكَانَ أهلُ القسطنطينيةِ استمدوا مِنَ الإفرَنجِ فأمدوهم بجيشٍ عظيمٍ.  

 

The army set forth to Constantinople and camped at its North edge, they had 400 boats, which were built by as-Sultan and his father, may Allah have mercy upon both of them. Those boats were anchored at the fort which he built, he ordered that the boats be brought to the land with wheels mounted underneath to make it easier to use them in the land and in the sea. The boats were filled with men and the army advanced with heavy winds blowing until they massed at the Northern bay of the city from the side of “Ghultah”. The army filled the bay with small ships, they lined them up and attached them to one another with chains until it became a bridge.

 

The people of Constantinople did not secure that side of the city, because they were worried about the land side, so they left this part unprotected by the Will of Allah. The Muslims then laid siege to it for 51 days until they were exhausted. The defenders of Constantinople asked the Europeans for help, they supported them with a huge army.

 

    وَكَانَ السلطان "محمَّد خان" قَدْ أرسَلَ وزيرَهُ أحمد باشا قبلاً إلى العارف الشيخ "ءاق شمس الدين" وإلى الشيخ "ءاق بيق" يدعوهما للجهاد والحضور معه لفتح القسطنطينية فحضرا وَبَشَرَ الشيخُ شمسُ الدِّينِ الوزيرَ بالنَصرِ والفتحِ إن شاء الله على يد المسلمين في العام نفسه وأنهم يدخلونها من الموضع الفلاني والوزير يكون واقفًا عند السلطان، فبشر الوزير السلطان بذلك. 

 

Before that, as-Sultan Muhammad Khan sent his minister Ahmad Basha to the knowledgeable scholar ash-Shaykh Aq Shams-ud-Din, and to ash-Shaykh Aq Bayq calling them to join him in Jihad and to be with him to open Constantinople. They did come, ash-Shaykh Shams-ud-Din told the minister the good news about the victory and that the Muslims will open the city in the same year. He mentioned the location which they will enter it from, and that the minister will be with the sultan when they enter it, the minister passed on the good news to the sultan.

 

    فلما صَارَ الوقت المعين ولم تفتح القلعة ذهب الوزير إِلى الشيخ فمنعوه من الدخول إِليه فرفع أطناب الخيمة فإذا الشيخ ساجد على التراب يتضرع ويبكي فما رفع الوزير رأسه إلا وقد قام الشيخ على رجليه فَكَبَّرَ وَحَمدَ اللهِ الّذي مَنَّ على المُسلِمينَ بِفَتحِ  هَذِهِ المدينةِ، فَنَظَرَ الَوزيرُ إِلى جَانِبِ المَدينَةِ فإذا المُسلمينَ قَد دخلوا بأجمعهم. ولمَّا دَخَلَ السُلطانُ المَدينَةِ نَظَرَ فإذا بِجانِبِهِ وزيره واقفًا عنده وأسرَعَ السُلطَانُ بالتوجهِ إلى كنيستها "أيا صوفيا" فدخلها وطَهرَها وأمر المؤذن فَأُذِنَ لِصَلاَةِ الظُهْرِ وصلى فيها ودعا وحمد الله تعالى وجعلها مسجدًا جامعًا للمسلمين وعين له أوقافًا ورتب له رواتب وسُمِيَت المدينة "اسلامبول".

 

When the time came and Constantinople was not opened, the minister went to the shaykh, they did not let him in. He lifted the poles of the tent and saw the shaykh prostrating on the soil, making supplication and crying. As soon as the minister lifted his head, the shaykh stood up saying: “Allahu Akbar”, he praised and thanked Allah who granted the Muslims the opening of the city. The minister then looked at the city and saw that the Muslims had entered it. When as-sultan entered the city he saw his minister standing beside him as the shaykh said. He rushed to its church “Aya Sophia”, entered it, cleansed it, and ordered the mu’adhin to make the Adhan (the call for prayer) for the Noon Prayer. He prayed in it, made supplication, praised Allah, and made it a mosque. The city was named then “Islambul” (present time Istanbul).

 

وبعد فتح المدينة أرسل صاحب "غلطة" مفاتيح قلعتها ففتحت ودخلها المسلمون فسارعوا إلى مسجدها القديم الذي كان بناه مسلمة بن عبد الملك يوم حاصرها وقد صيروه كنيسةً.

After the opening  of Constantinople, the ruler of “Ghultah” sent the keys of its castle. They opened it and rushed to its old mosque, which was converted to a church. Originally the mosque was built by Muslimah Ibn ^Abdul Malik  when he surrounded it.

 

    وَلَمَّا شاعَ خبر فتح القسطنطينية في الأفاق هابَ السلطان محمدًا ملوك الأرض وأرسل له صاحب مصر والشام وصاحب العجم وصاحب المغرب مراسلات يهنئونه بالفتح.

 

The kings of the earth were awed by the news which were spread about the opening of Constantinople by as-Sultan Muhammad. The rulers of Egypt, ash-Sham, the ruler of the non-Arab speaking people, and the the ruler of Morocco congratulated him in writings.

 

كان هذا الفتح من أعظم الفتوحات الإسلامية وقد حاوله غير واحد من الخلفاء والسلاطين وصرفوا همتهم وجهدهم وعساكرهم فلم ينالوه.

وقد حاصرها معاوية بن أبي سفيان في خلافة الإمام علي، وحاصرها سفيان بن أوس في خلافة معاوية، وحاصرها مسلمة بن عبد الملك في زمن عمر بن عبد العزيز، وحوصرت في زمن هشام بن عبد الملك، وحاصرها أيضًا أحد قواد الخليفة هارون الرشيد. ولقد خُصَّ هذا الفتحُ لهذا السلطان الجليل لكونه من أعدل الملوك وأحسنهم سيرة وأخلصهم نية وطوية.

 

The opening of Constantinople was among the greatest Islamic conquests, many caliphs and sultans attempted to open it before; they exerted a great effort and directed their troops to do it; however, they did not get it. It was surrounded by: Mu^awiyyah Ibn Abi Sufyan during the Caliphate of  Imam ^Aliyy, Sufyan Ibn Aws surrounded it during the Caliphate of Mu^awiyyah, and Muslimah Ibn ^Abdul Malik surrounded it during the Caliphate of  ^Umar Ibn ^Abdul ^Aziz. It was also surrounded during the days of Hisham Ibn ^Abdul Malik it was also surrounded by one of the leaders of Harun ar-Rashid. However this conquest was specified to this great noble sultan, because he was among the just kings; and the best among them in terms of conduct and one sincere intentions.

 

    وهكذا تحقق حديث رسول الله بعد ثمانمائة عام صلى الله عليه وسلم وفتحت القسطنطينية وكان الفتح على يد قائدٍ عظيمٍ وقد مدحه رسولُ اللهِ صلى اللهُ عليه وسلم ومَدَحَ جيشه.

وكان فتح القسطنطينية نهار الأربعاء لعشرين مضت من جمادى الآخرة سنة سبع وخمسين وثمانمائة وغنم المسلمون منها غنائم لم يسمع بمثلها.

 

Thus, the hadith of the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam was achieved and the city was opened by a great leader whom the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam praised and praised his army also.

 

Constantinople was opened on Wednesday, the 20th of Jumadah al-`Akhirah in the year 857, the Muslims gained spoils from it which nothing like it had ever been heard about.

 

ثُمَّ إِنَّ السُلطَانَ محمد طَلَبَ مِنَ الشيخ شمس الدِّين أنْ يُرِيَهُ موضع قبر أبي أيوب الأنصاري فقال الشيخ: إِني شاهدتُ في موضع كذا نورًا فلعل قبره هناك، فجَاءَ إِلى  ذلك الموضِعِ وتوجه زمانًا ثُم قال: اجتمعت روحي بروح أبي أيوب وهنأني بالفتح وقال: "يشكر اللهُ سعيكم خلصتموني من ظلمة الكفر"، فأخبرَ السلطان بذلك فحضر بنفسه إلى ذلك الموضع وقال: ألتمس منك يا مولانا الشيخ أن تريني علامة أراها بعيني ليطمئن قلبي فتوجه الشيخ ساعة ثُمَّ قال: احفروا في هذا الموضع وهو من جانب الرأس من القبر مقدار ذراعين فحفروا فظهر عليهم القبر وعليه لوح من الرخام مكتوب عليه أَنَّهُ قَبرُ أبي أيوب الأنصاري ففرح السلطان وقال: فرحي بوجود مثل هذا الشيخ في زماني أكبر من فرحي بفتح القسطنطينية، ثُمَّ أَمَرَ بِبناءٍ قبة وجامع وهو مازال إلى الآن في إسطنبول حيث يشعر الزائر بالبركة هناك.

 

 

After opening Constantinople, as-Sultan Muhammad requested from ash-Shaykh Aq Shams-ud-Din to show him the grave of Abu-Ayyub al-Ansariyy. The shaykh answered him by recalling a light he had seen in the previous evening coming from a specific location which went all the way up to the sky; he said that his grave might be there. He went to that location and stayed there for a while. He said after that: “I saw him in my dream last night and he congratulated me for the opening of the city. He also thanked us for saving him from the darkness of  blasphemy.”  

 

He told the sultan about that, who came personally to that location, he said: O shaykh, I request that you show me a sign which would make my heart satisfied. The shaykh then pointed to a spot and said: Dig in this spot. It was about two cubits beside the head in the grave. They dug and found the grave, it had a plate of marble placed on it with a writing stating that it is the grave of Abu Ayyub al-Ansariyy. The sultan was delighted at seeing that. He said: “My delight in having this shaykh in this time is greater than my delight of opening Constantinople.” He then built a dome and a mosque in that location which still exists until today in Istanbul, Turkey. There is a great feeling of blessing (barrakah) and tranquility there.

 

 

    كان أبو أيوب الأنصاري من أكابر الصحابة، لم يتخلف عن الجهاد حتى عندما تَقَدَمَت بِهِ السِنُ. كان قد خرج مع الجيوش الإسلامية التي خرجت لفتح القسطنطينية زمن معاوية؛ صَبَرَ رضي اللهُ عنه على صعوبات ومشقات الرحلة من المدينة لمحاصرة القسطنطينية.ولكنه لم يلبث أن توفي هناك وقد طلب قبل موتِهِ من المسلمين أن يدنونه قدر الإمكان من القسطنطينية وأن يدفنوه هناك.  

 

Abu-Ayyub al-Ansariyy was one of the great Companions. He never neglected performing Jihad even as an old man. He went with one of the Muslim armies at the time of Mu^awiyyah to conquer Constantinople. Despite his old age he was patient on the hardship of the journey from Madinah to surround Constantinople, where he died eventually. Prior to his death, he asked the Muslims to advance as far as possible and bury him in that spot, which they did.

 

    وفي سنة 860 غزا السلطان بلاد أنكروس وفتح عدة بلاد، وغزا بعدها بلاد موره وفتحها، ثُمَّ سار إلى جهة سينوب وهي مدينة حصينة على البحر الأسود من أناطولي فاستولى على قسطموني، وسينوب، وطرابزون، ثُمَّ تَوَجَهَ إلى بلاد الكرج فتوغل عسكره فيها وغنموا كثيرًا.

 

    ثُمَّ غَزَا السلطان بلاد بوسنة فاستولى على عامة بلادهم: ثُمَّ استولى على أكثر قلاع بلاد أرنؤد وبنى قلعة هناك وشحنها بالرجال، ثُمَّ على بغدان.

 

In the year 860 the great sultan Muhammad al-Fatih invaded the countries of “Ankrus” and opened many countries. In the years after he opened Murah, Qastmuniyy, Saynub, Trabzun,

al-Karjj, Bosnia, Arn’aud, and Baghdan.

 

    وفي سنة 886 بدا للسلطان محمد خان أن يسافر إِلى بلاد أناطولي فخيم بعساكره ظاهر اسكدار فاتفق أن مرض السلطان. توفي رحمه الله تعالى ليلة الجمعة خامس شهر ربيع الأول سنة 886 فَحُمِلَ إِلى اسلامبول وصلي عليه في الجامع الذي أنشأه وعمره إحدى وخمسون سنة ومدة ملكه إِحدى وثلاثون سنة وشهرين.

 

 

In the year 886 as-Sultan wanted to travel to “Anatuliyy”, he camped in “Askdar” where he got sick and died on Friday, the 5th day of Rabi^-ul-Awal in the year 886 may Allah have mercy upon him. They carried him to Islambul and performed the Funeral Prayer for him in the mosque he built. He died at the age of 51 and his rule lasted for 31 years and two months.  

 

برنامج حكم الدين

 واحة خضراء يتعرّف فيها المسلم على أمور دينه ويستطلعالأحكام الشرعية التي يحتاج إليها في شئون معيشته. حكم الدين محطة علمية شرعية نلتقي فيها مع الإخوة والأخوات فنجيبهم على استفساراتهم وأسئلتهم حول مختلف الشئون والمسائل والقضايا التي تعرض لهم مبينين الحكم الشرعي المتسقى من كتاب الله وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم وأقوال الأئمة المجتهدين. استمع

عقيدة المسلمين

 قررت كلية أصول الدين في جامعة
الأزهر الشريف هذه العقيدة بعد الاطلاع
عليها وبناء عليه ختم بختمها الرسمي

تفسير القران الكريم

تفسير من القرءان الكريم: علم التفسير علم جليل يُتوصّل به إلى فهم معاني القرءان الكريم، ويستفاد منه استنباط الأحكام الشرعية والاتعاظ بما فيه من القصص والعبر إلى غير ذلك من الفوائد، إضافة إلى ما يعرف به من أسباب نزول الآيات مع معرفة مكّيّها ومدنيّها ومحكمها ومتشابهها وناسخها ومنسوخها وخاصها وعامها ووعدها ووعيدها وغير ذلك.
 تفسير جزء عمّ
تفسير جـزء تبـارك

الأربعين النووية في الأحاديث النبوية

للشيخ محي الدين أبي زكريا يحيى بن شرف النووي رحمه الله تعالى

Muhammad

 

من كتاب حلية البشر

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
خطب الجمعة